תוכנית 'לשם'
לשם - מנהיגות בית ספרית
תכנית עתודת ניהול לבתי ספר מקדמי שוויון ורלוונטיים. תכנית שנתית, בהיקף של יום למידה שבועי, המבוססת על התנסות בפיתוח מודלים של בתי ספר, הלכה למעשה, בשיתוף עם רשויות מקומיות. התכנית מכשירה את העמיתים בפיתוח פרקטיקות להובלת שינוי בבתי הספר ולהקמת בתי ספר חדשים. התכנית כוללת מעטפת ליווי אישי וקבוצתי של חותם, למידה מעמיקה של סוגיות ניהוליות, סיורים בבתי ספר, מפגשים עם נשות ואנשי חינוך מעוררי השראה וייעוץ וליווי בהגשת מועמדות בתפקידי ניהול. התכנית מיועדת למורים בעלי תואר שני ובעלי ותק של 4 שנים לפחות.
אנשי ונשות חינוך שמעוניינים להוביל שינוי חברתי, יכולים להצטרף לתוכנית שנתית, בהיקף של יום לימודים שבועי, ולהפוך את בתי הספר שלהם למוסדות ״מחוללי שינוי״, יחד עם נציגי הרשות המקומיות.
לכל בית ספר נארג סיפור ייחודי, המותאם לקהילה ולהקשר המקומי. ההכשרה מתמקדת בגיבוש חזון, ניתוח צרכים, בניית אסטרטגיה ופיתוח פרקטיקות להובלת שינוי בבתי ספר קיימים, והקמת בתי ספר חדשים.
התוכנית כוללת לווי אישי מעמיק הכולל מפגשים עם צוות התוכנית, ייעוץ ולווי בהגשת מועמדות לתפקידי ניהול, סימולציות לקראת מכרזי ניהול ובהמשך לווי בכניסה לתפקיד הניהולי ובשנים הראשונות לתפקיד.
צוות התוכנית איתר רשויות מקומיות אשר עתידות לפתוח בתי ספר חדשים בספטמבר, ומעוניינות לקחת חלק בתוכנית. עמיתי התוכנית מצוותים לקבוצות קטנות, וכל קבוצה נפגשת עם נציגי הרשות המקומית לשמוע את הרקע, החזון והצרכים של הקהילה שבה עתיד להיפתח בית הספר החדש.
למי זה מתאים?
‘לשם’ היא תכנית הכשרה להנהגת בתי ספר מקדמי שוויון ורלוונטיים המיועדת למורות ומורים הרואים בהובלת בית ספר ערוץ מרכזי להגדלת ההשפעה ושינוי האופן שבו בית ספר פועל ורצון להתמנות לתפקיד הנתפס על ידי רבות ורבים למשפיע ביותר. נדרש ניסיון מנהיגותי בצוותי עבודה, 4 שנות ותק ותואר שני.
מבנה התכנית
תכנית כוללת יום למידה שבועי מלא, במשך שנה, מבוססת על עבודה סדנאית בלמידה מבוססת פרויקטים. במרכזה מסע אישי לזיקוק זהות חינוכית והתנסות קבוצתית בפיתוח מודלים של בתי ספר, הלכה למעשה, בשיתוף עם רשויות מקומיות. התכנית מכשירה את העמיתות והעמיתים בפיתוח פרקטיקות ביצירת בתי ספר מקדמי שוויון ורלוונטיים, וכוללת מעטפת ליווי אישי וקבוצתי, למידה מעמיקה של סוגיות ניהוליות, סיורים בבתי ספר, מפגשים עם נשות ואנשי חינוך מעוררי השראה וייעוץ וליווי בהגשת מועמדות בתפקידי ניהול.
תוכנית ארצית המשלבת מפגש פנים אל פנים אחת לשבועיים במרכז הארץ ויום למידה מקוון, אחת לשבועיים, לסירוגין.
שלבי המיון
שאלון ביוגרפי מקוון
היכרות מעמיקה עם המועמדות והמועמדים, פירוט ניסיון החיים ותפיסות חינוכיות.
מרכז הערכה
כולל מבחן אישיותי, סימולציה וראיון עומק הבוחן התאמה לתכנית בהיבטים אישיותיים
ראיון אישי
ראיון עומק הבוחן התאמה לתכנית בהיבטי תפיסות חינוכיות
לשם’ נולדה מתוך הנחת היסוד שיצירת בתי ספר מקדמי שוויון ורלוונטיים מחייבת שינוי ממעלה שניה. כלומר, קריאת תיגר על האופן בו עוצב בית הספר המסורתי. זאת להבדיל משינויים תוספתיים במודל המסורתי הקיים. כדי לעשות שינוי כזה יש צורך במנהיגות ומנהיגי חינוך שמזדהים עם תפיסה זו ויש להם האומץ והכוח לעשות את ההבדל.
השימוש במתודת PBL נובע מהתפיסה שבית ספר מקדם שוויון ורלוונטי נדרש לעשות את המעבר מהוראה ללמידה וPBL היא אחת מהדרכים האפקטיביות לעשות זאת. הלמידה בתוכנית, על כן, נעשית בדרך זו.
התוכנית מורכבת מ 2 פרויקטים.
הפרויקט הראשון מתמקד בזהות חינוכית אישית ומסלול התפתחותי נדרש בדרך לניהול. התוצר מורכב ממיומנות הסטוריטלינג ומתבצע על ידי הצגה עצמית יצירתית.
הפרויקט השני מתמקד בתכנון מודלים של בתי ספר. כל קבוצת עמיתים מתכננת בית ספר ספציפי, מקדם שיוויון הזדמנויות בחינוך ורלוונטי. השאיפה היא לתכנן בית ספר אמיתי שעתיד להיפתח בשנתיים הקרובות, בחשיבה משותפת עם מובילי החינוך ברשות.
מה ההטבות הייחודיות שמקבלים?
הכשרה ייחודית במימון מלא
ליווי מקצועי, אישי וקבוצתי
השתייכות לקהילה חינוכית איכותית
מסלולי התפתחות מקצועית וניהולית
הזדמנות אמיתית להשפיע ולשנות
השותפים שלנו
שאלות ותשובות
כן. הקבלה לתוכנית מותנית בתהליך מיון שיתקיים במהלך מאי – אוגוסט. תהליך המיון כולל ארבעה שלבים: שאלון הבוחן עמידה בתנאי סף, שאלון ביוגרפי הנבדק על ידי נשות מקצוע בתחום המיון, מרכז הערכה וירטואלי וראיון אישי.
לא. ההתאמה לתוכנית היא על פי תהליך המיון של חותם.
דרש ניסיון מוכח בהובלת תהליכים ושינויים פדגוגיים בית ספריים. הוא לא חייב לבוא לידי ביטוי בתפקידים פורמאליים. ניסיון בחינוך כיתה אינו תנאי סף אך מהווה יתרון משמעותי.
- שיתוף