Equality-promoting schools
The Hotam organization invests substantial resources in approximately 120 schools in Israel’s social periphery, with the goal of transforming them into schools that promote equal opportunities for every child – in the classroom, at school, and in the community.
These schools are institutions that we have carefully selected, and which are interested in forming an educational and social alliance with Hotam – embracing its values and unique pedagogy.
At Hotam, we have developed a holistic model that provides management and educational teams with a comprehensive framework and effective toolkit to support the establishment and development of schools that promote equal opportunities.
What is an "Equality of Opportunity Promoting School"?
An Equality of Opportunity Promoting School is committed to an equality-driven worldview, which is reflected in managerial decisions, learning aspects, actions and systems, organizational ethos, and the values-based discourse taking place at the school.
5 operating principles express and implement the school’s commitment to promoting equal opportunities: relationships and personal connection, partnership and collaboration, leadership and agency, reflectiveness and continuous learning, and connection to home, family, and community.
Effective promotion of equal opportunities involves implementing these operating principles in 3 areas of school activity:
* Learning space
* Educational space
* Systemic space

5 channels of action for promoting equality-promoting schools
Schools in Israel’s social periphery that maintain a long-term partnership with Hotam (at least 4 years), aiming to create value-based, leadership, and organizational change to promote equality values and implement social pedagogies.
The partner schools are led by principals with an educational vision committed to promoting equal opportunities, based on developing a structured multi-year program of goals and objectives, and integrating Hotam teachers into schools year after year to create a community of teachers oriented toward social mission.
The schools have designated staff members whose purpose is to promote the vision of equal opportunities, including a joint educational coordinator (for the school and Hotam), a mentor (veteran teacher) who guides new Hotam teachers, facilitates educational initiatives of teachers, and more.
Additionally, the school can incorporate Hotam’s educational and social programs focusing on teacher mentoring and educational leadership development, and utilize Hotam’s applied knowledge center.

חיפה
נאות פרס
עירוני ה'
רמת הנשיא
עכו והקריות
ירושלים, קריית אתא
חט"ב אפר, קריית ביאליק
מקיף ק', קריית חיים
שזר, עכו
ריבלין, קריית מוצקין
חריש
רונה רמון
תלמי רון
פרדס חנה
שרת
חט"בחקלאי פרדס חנה
אלוני יצחק
אלוני יצחק
כרמיאל
אדם חברה וטבע
כרמים
ניצנים
פסגות
רקפת
נתניה
הלל צור
חיים גורי
חיים חפר
בתי ספר בהם מתקיימת ״מעבדת למידה״ לשווין הזדמנויות. מחנכות כיתה בבתי הספר יסודיים נפגשות למעבדה פתוחה, משתפת ולומדת במטרה לקדם את ערכי השוויון בבית הספר ובכיתה.
במסגרת מעבדת הלמידה המונחית על ידי חותם, נבנית קהילה מחוללת שינוי, שמעמיקה את יסודות השותפות בין המחנכות.
התכנית נמשכת 3 עד 5 שנים, כאשר בשנה הראשונה נבנית הקהילה ומתקיימת היכרות עם התרבות הבית ספרית ומיפוי הצרכים, ובשנים שלאחר נבנית המנהיגות של המחנכות במטרה להוביל את צוותיהן לפעולה משותפת לשוויון הזדמנויות.
התכנית פועלת בשיתוף קרן ליאון, בתי הספר ומשרד החינוך.

ירושלים
פסגת דוד
תל אביב
כפיר
רמלה
שרת
כרמיאל
כלנית
גרנות הגליל
רונסון
חותם מוביל את הרפורמה של משרד העבודה והרווחה בבתי הספר המקצועיים, במטרה להופכם למוסדות המובילים מבחינה פדגוגית בישראל.
החינוך היוצר הוא לא רק פדגוגיה, כי אם תפיסת עולם, הרואה בתלמיד ובתלמידה את הנושא (ולא מכשיר לעולם העבודה) ומשלבת התנסות ולמידה. בכך משלב החינוך היוצר את תפיסות החינוך ההומניסטי והחינוך הדואלי גם יחד, והוא החלוץ לעשות זאת במדינת ישראל.
בתי הספר של החינוך היוצר מתאפיינים בפדגוגיה חברתית ייחודית, חדר מורים פעיל עם מחנכים בעלי שליחות חברתית, מנהיגות חינוכית ברוח ערכי החינוך היוצר ועוד.
בתי הספר של החינוך היוצר מופעלים בשותפת עם רשתות החינוך ״דרור בתי חינוך״, ״אורט״, ״עמל״, סכנין״ ו״עתיד״.

חיפה
נאות פרס
עירוני ה'
רמת הנשיא
עכו והקריות
ירושלים, קריית אתא
חט"ב אפר, קריית ביאליק
מקיף ק', קריית חיים
שזר, עכו
ריבלין, קריית מוצקין
חריש
רונה רמון
תלמי רון
פרדס חנה
שרת
חט"בחקלאי פרדס חנה
אלוני יצחק
אלוני יצחק
כרמיאל
אדם חברה וטבע
כרמים
ניצנים
פסגות
רקפת
נתניה
הלל צור
חיים גורי
חיים חפר
בתי ספר במדד טיפוח 5.5 ומעלה הם היעד הראשון של חותם לשינוי. מנהלים ומנהלות שעברו את הכשרת חותם – בין אם בהיותם מורים או דרך התכנית הישירה לניהול (״אופק לניהול״) – מצטרפים בכל שנה לניהול בתי ספר.
מנהלים אלו, אשר רואים לנגד עיניהם את מימוש חזון חותם, מובילים בבתי הספר את הפדגוגיה, הערכים והשינויים הארגונים שנדרשים על מנת להפוך את בית הספר למקדם שוויון.
לחותם משאבים רבים בהם יכולים המנהלים והמנהלות להיעזר וביניהם מרכז הידע היישומי, מגוון תכניות ״מורים מעצבי חינוך״, הכשרות חותם, הסדנאות של קהילת חותם ועוד.

חיפה
נאות פרס
עירוני ה'
רמת הנשיא
עכו והקריות
ירושלים, קריית אתא
חט"ב אפר, קריית ביאליק
מקיף ק', קריית חיים
שזר, עכו
ריבלין, קריית מוצקין
חריש
רונה רמון
תלמי רון
פרדס חנה
שרת
חט"בחקלאי פרדס חנה
אלוני יצחק
אלוני יצחק
כרמיאל
אדם חברה וטבע
כרמים
ניצנים
פסגות
רקפת
נתניה
הלל צור
חיים גורי
חיים חפר