מידע למועמדים

מידע
למועמדים

האם אתם
מתאימים לתכנית?

5-01

מידע על התכנית

1גיוס וקהל היעד

בתכנית חותם תקבלו הזדמנות ליזום, להוביל ולמצות את היכולות והכישורים שלכם. אתם תזכו להשפיע על התלמידים שלכם, להאמין בהם ולהפוך לחלק מההצלחות שלהם. בחותם תקבלו כלים לעשות דברים אחרת, להביא ערך ולקבל בחזרה.

מחויבות

התחייבות לעבוד כמורים במשך שנתיים לפחות ולהצטרף למשימה של חותם. זאת, כדי להשפיע על צמצום הפערים בחינוך במדינת ישראל שיביא לשיפור פני עתיד החברה בישראל.

ניסיון חיים רלוונטי

  • ניסיון הדרכתי
  • ניסיון הוראתי או חינוכי
  • ניסיון ניהולי או פיקודי
  • רקע בעשייה חברתית

המקצועות אליהם מכשירה התכנית הם: לשון, אנגלית, כימיה, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, ספרות, תנ”ך, גאוגרפיה, היסטוריה, אזרחות ומסלול הוראה בבית ספר יסודי.

* התאמה לתכנית תיבחן באופן אישי בהצגת גיליון קורסים ובהתאם להנחיות משרד החינוך

מסלול אנגלית:

יוכלו להגיש מועמדות דוברי אנגלית שפת אם בתנאי שיעמדו במבחן סף. בנוסף, יוכלו להגיש מועמדות בוגרי מוסד אקדמאי מוכר מחו”ל .

מסלול יסודי:

יוכלו להגיש מועמדות בוגרי פסיכולוגיה / עבודה סוציאלית / חינוך / ריפוי בעיסוק וכו’

מסלול לשון:

יוכלו להגיש מועמדות בוגרי תארים במקצועות רבי מלל.

את מי אנחנו מחפשים?

אנחנו מחפשים אותך!

אם את/ה קמים בכל בוקר ושואפים לשנות את העולם ואת החברה ומבינים שהדרך לעשות שינוי היא רק מתוך המערכת. אם את/ה מאמינים שאתם יכולים לעשות את זה, גם אם יהיו רגעים לא פשוטים בדרך. אם חשוב לך לעשות, ולא רק לדבר – חותם היא התכנית בשבילך.

 

קהל היעד של התכנית נחלק לשניים:

א. סטודנטים בשנת לימודיהם האחרונה לתואר ראשון או שני.
ב. אקדמאים שסיימו תואר ראשון או שני במהלך שש השנים האחרונות.

 

*תכנית חותם מכשירה לתעודת הוראה ולכן אינה רלוונטית לאקדמאים בעלי תעודת הוראה.

* CandidateInformation_pics V2-03
  • בתכנית חותם תקבלו הזדמנות ליזום, להוביל ולמצות את היכולות והכישורים שלכם. אתם תזכו להשפיע על התלמידים שלכם, להאמין בהם ולהפוך לחלק מההצלחות שלהם. בחותם תקבלו כלים לעשות דברים אחרת, להביא ערך ולקבל בחזרה.

    מחויבות

    התחייבות לעבוד כמורים במשך שנתיים לפחות ולהצטרף למשימה של חותם. זאת, כדי להשפיע על צמצום הפערים בחינוך במדינת ישראל שיביא לשיפור פני עתיד החברה בישראל.

    ניסיון חיים רלוונטי

    • ניסיון הדרכתי
    • ניסיון הוראתי או חינוכי
    • ניסיון ניהולי או פיקודי
    • רקע בעשייה חברתית

    המקצועות אליהם מכשירה התכנית הם: לשון, אנגלית, כימיה, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, ספרות, תנ”ך, גאוגרפיה, היסטוריה, אזרחות ומסלול הוראה בבית ספר יסודי.

    * התאמה לתכנית תיבחן באופן אישי בהצגת גיליון קורסים ובהתאם להנחיות משרד החינוך

    מסלול אנגלית:

    יוכלו להגיש מועמדות דוברי אנגלית שפת אם בתנאי שיעמדו במבחן סף. בנוסף, יוכלו להגיש מועמדות בוגרי מוסד אקדמאי מוכר מחו”ל .

    מסלול יסודי:

    יוכלו להגיש מועמדות בוגרי פסיכולוגיה / עבודה סוציאלית / חינוך / ריפוי בעיסוק וכו’

    מסלול לשון:

    יוכלו להגיש מועמדות בוגרי תארים במקצועות רבי מלל.

    את מי אנחנו מחפשים?

    אנחנו מחפשים אותך!

    אם את/ה קמים בכל בוקר ושואפים לשנות את העולם ואת החברה ומבינים שהדרך לעשות שינוי היא רק מתוך המערכת. אם את/ה מאמינים שאתם יכולים לעשות את זה, גם אם יהיו רגעים לא פשוטים בדרך. אם חשוב לך לעשות, ולא רק לדבר – חותם היא התכנית בשבילך.

     

    קהל היעד של התכנית נחלק לשניים:

    א. סטודנטים בשנת לימודיהם האחרונה לתואר ראשון או שני.
    ב. אקדמאים שסיימו תואר ראשון או שני במהלך שש השנים האחרונות.

     

    *תכנית חותם מכשירה לתעודת הוראה ולכן אינה רלוונטית לאקדמאים בעלי תעודת הוראה.

    * CandidateInformation_pics V2-03
  • מערך הגיוס והמיון של תכנית חותם הינו תהליך קפדני המבוצע על ידי גורמים מקצועיים מתחום האבחון וההשמה. התהליך מבטיח את בחירת המועמדים המתאימים ביותר לתכנית.

    המיון מורכב מחמישה שלבים וכולל:

    שאלון הגשת מועמדות

    בירור מקצוע לימודים; שנת סיום התואר; ממוצע ציונים; ניסיון חיים; אזורי שיבוץ גאוגרפיים.

    1

    שאלון ביוגרפי

    היכרות מעמיקה יותר עם המועמד דרך פירוט ניסיון חיים, עמדות ותפיסות חינוכיות של המועמד.

    2

    מרכז הערכה

    בדיקת יכולת העברת שיעור; יכולות קבלת והעברת משוב; יכולת להשתלב בצוות ולהובילו; תפיסות חינוכיות; מוטיבציה.

    3

    ראיון אישי

    ראיון עומק שמטרתו לבחון את מידת ההתאמה לתכנית בהסתכלות על היבטים אישיותיים ותפיסות חינוכיות.

    4

    ראיון עם מנהל בית ספר

    בירור מידת התאמתו של המועמד לבית הספר בו שובץ, ולקליטתו במערכת החינוך.

    5

  • שיבוץ

    תכנית חותם משבצת את החותמיסטים בבתי ספר בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל, בהתאם לכישוריהם האקדמיים ולצרכים הספציפיים של כל בית ספר. החותמיסטים משתלבים כמורים בבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים בכל רחבי הארץ, מקריית שמונה ועד דימונה, בהתאם לאזור הגיאוגרפי בו הם גרים. השיבוץ נעשה בבתי הספר בשכבות לימוד שונות, בין סוגים שונים של כיתות ובתפקידי חינוך שונים – בהתאם להחלטת מנהל ביה”ס ועל-פי צורכי המערכת.

    קליטה

    החותמיסטים משובצים בקבוצות של 2-3 מורים בבתי הספר, למעט מקרים חריגים, על מנת ליצור קבוצת חותמיסטים עמיתים שתוכל לסייע לחותמיסטים בתהליך קליטתם בבית הספר, בתמיכה ובפיתוח יוזמות חינוכיות ברוח חותם. בנוסף, בכל בית ספר ילווה את החותמיסטים מנטור, שהוא מורה מצוות ביה”ס הנבחר על ידי המנהל וצוות חותם, תפקידו לתת מענה רגשי ומקצועי ולהפוך את הקליטה למיטבית.

    החותמיסטים יועסקו בבתי ספר באחת מארבע הדרכים הבאות:
    • בחטיבה העליונה: כיתות י’–י”ב
    • בחטיבת ביניים: כיתות ז’–ט’

    • שילוב של חטיבת ביניים וחטיבה עליונה בבתי ספר שש-שנתיים

    • בית ספר יסודי

    * הנתון היחיד הקובע באיזו דרך ילמדו חותמיסטים בעל יסודי הוא צורכי בית הספר. לפיכך אי-אפשר להתחייב לשיבוץ מועמד מראש באחת האפשרויות.

  • הכשרת חותם נעמי היא תוכנית ייחודית שמטרתה להכשיר להוראה בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל. תכנית ההכשרה מציידת בידע וכלים ומאפשרת לחדד תפיסות חינוכיות וחברתיות לעבודה אפקטיבית עם התלמידים בכיתה על מנת לאפשר להם לבחור את העתיד הרצוי להם

    הכשרת חותם מעניקה בסיס איתן לפיתוח מנהיגות חינוכית והובלת שינויים חברתיים בכיתה, בבתי ספר ובחברה בכלל.  בנוסף להדרכה שתנתן על ידי הסגל האקדמי, המשתתפים יקבלו הדרכה וליווי צמודים לאורך כל השנה מטעם צוות ההכשרה והליווי של חותם. לאחר השלמת לימודי תעודת ההוראה, ימשיכו החותמיסטים בתכנית הליווי וההדרכה על ידי צוות הליווי של חותם כחלק מעבודתם בבית הספר. במסגרת ההכשרה יעבדו יחד, על גיבוש הזהות הקבוצתית, ויעסקו בהיבטים השונים הנוגעים לתהליכי שינוי, פיתוח מנהיגות והובלה חינוכית.

    תכנית ההכשרה הייחודית של חותם, אורכת שנתיים. התוכנית עומדת בדרישות מתווה המל”ג וכוללת שלושה סמסטרים אקדמיים בשיתוף עם מכללת אורנים ומכללת לוינסקי:

    הכשרת קיץ (סמסטר ראשון)

    תכנית אינטנסיבית בת חמישה שבועות רצופים בתנאי פנימייה במהלך הקיץ. מסיימי סמסטר הקיץ ישובצו להוראה בבתי הספר בהיקף של 80% משרה, המשך תהליך ההכשרה יתקיים במהלך שנת הלימודים.

    סמסטר שני ושלישי

    במהלך שנת עבודתם הראשונה משלימים החותמיסטים את לימודי ההכשרה להוראה (יום לימודים מלא קבוע בשבוע) שמקנים להם, עם סיומם בהצלחה, זכאות לתעודת הוראה.

    רישיון הוראה

    במהלך שנת עבודתם הראשונה משתתפים החותמיסטים בתכנית ההתמחות בהוראה (הסטאז’) במעמד “מורה מתמחה”, שמקנה להם, עם סיומה בהצלחה, רישיון הוראה ממשרד החינוך.

    שנה שנייה

    בשנת ההכשרה השנייה, המפגשים הם קבוצתיים ויוצרים רצף מהשנה הראשונה, מבחינת האנשים נמצאים מתחילת הכשרתם.

    המפגשים מתקיימים אחת ל-3 שבועות כאשר חזון חותם מהווה מסגרת מארגנת ללמידה המתמשכת של החותמיסטים. מטרת המפגשים היא העמקת נקודת המבט הרפלקטיבית על המציאות הכיתתית והבית-ספרית המורכבת, גיבוש סוגיה להובלת שינוי ברוח חזון חותם, וביסוס הקבוצה כפלטפורמה ללמידה ולעשייה משמעותית לקידום שיוויון הזדמנויות בכיתה ובביה”ס.

    במקביל, החותמיסטים זוכים בליווי בבית הספר גם במהלך השנה השנייה להכשרה.

    CandidateInformation_pics V2-06

    הכשרת חותם נעמי

    לזכרה של ד”ר נעמי כדר

    ד”ר נעמי כדר (1949-2010) הייתה אשת חינוך בכל ליבה, מרצה, חוקרת, מורה לחיים ואשת חזון. בקסמה האישי ובאישיותה הכובשת, הצליחה נעמי להעביר לדורות הבאים את היופי שבלימוד שפות ותרבויות, ולהפוך את הלימוד באשר הוא לחוויה. החזון החינוכי של נעמי, השראתה ומורשתה, הטביעו חותם על כל מי שפגש בה והיוו את הבסיס לייסודה של תכנית חותם בישראל. תכנית חותם היא אחת התכניות הראשונות והמרכזיות שתומכת בהן קרן נעמי.

  • שלושת מעגלי התמיכה של תכנית חותם

    רכז/ת הכשרה וליווי האזורי של חותם

    רכזי ההכשרה והליווי האזוריים מלווים את החותמיסטים במהלך שתי שנות ההוראה הראשונות. עיקר תפקידם ליצור יחד עם החותמיסטים מרחב להתבוננות על כלל העשייה החינוכית בכיתה ומחוצה לה, ולסייע להם בתהליך פיתוח הזהות המקצועית והאישית שלהם כמורים מנהיגים מחוללי שינוי. במסגרת תפקידם הרכזים אחראים על הובלת קבוצת הבית האזורית כמסגרת תומכת, שותפים להדרכה הפדגוגית ונפגשים עם חותמיסטים לצפיות, משובים, שיחות אישיות ולמידה משותפת.

    המנטור הבית ספרי של חותם

    מורה מנוסה מתוך הצוות החינוכי של בית הספר, אשר נבחר על ידי המנהל ועל ידי צוות חותם להיות אחראי לתהליך הקליטה, ההשתלבות והפיתוח של החותמיסטים במהלך שנת עבודתם הראשונה בבית הספר. תפקידו לתווך לחותמיסטים את העולם התרבותי של בית הספר על כל היבטיו, לשמש איש אמונם בכל נושא, לדאוג לפיתוחם המקצועי של המורים הצעירים ולהוביל את השיח הפדגוגי כעמית מנוסה וכמודל לעשייה חינוכית. המנטור נפגש עם קבוצת החותמיסטים באופן קבוע פעם בשבוע במשך שעתיים ועם כל חותמיסט באופן אישי פעם בשבוע. הליווי המקצועי של המנטור בפורמט של חותם מהווה גורם משמעותי בקליטתם המיטבית בבית הספר.

    מנחה דידקטי מטעם המוסד האקדמי המכשיר

    כמקובל עם כל מורה חדש הנכנס למערכת, המנחה הדידקטי בתחום הדעת מטעם תכנית ההכשרה האקדמית להוראה, מגיע לביקור בבית הספר בין ארבע לשש פעמים בשנה להדרכה וצפייה בשיעורים. מהווה כתובת עיקרית עבורם בכל הנוגע להוראת המקצוע, שותף להכנת השיעורים לקראת הצפייה בביקוריו, וממקד את הדרכת המורה בהתאם לצפייה ולצרכים שהוא מזהה במשותף עם המורה.

    על מנת לאפשר לחותמיסטים להיקלט באופן מיטבי בבית הספר ולמלא את משימתם נאמנה, במקביל לתהליך ההכשרה ולהשתלבותם במערכת החינוך, מקבלים החותמיסטים ליווי אישי ומקצועי במסגרת קהילה תומכת-הוראה ראשונה מסוגה בארץ.

    מטרתם העיקרית של שלושת מעגלי התמיכה בחותמיסטים היא לתת מענה בזמן אמת ובאופן שוטף לצורכיהם השונים, מקצועיים ואישיים כאחד, על מנת להבטיח את הצלחתם כמורים וכמחנכים.

    CandidateInformation_pics V2-07
  • מאז 2010  הצטרפו למשימה מעל 1000 חותמיסטים הפועלים למען קידום שוויון הזדמנויות בחינוך בכל רחבי הארץ.

    מהיום הראשון היה לנו ברור שכדי לעמוד במשימה שהצבנו לעצמנו, אנחנו חייבים לתמוך האחד בשני, ולתת לחותמיסטים החדשים שנקלטים מדי שנה, רשת איתנה של תמיכה וחניכה, לא רק בתהליך ההכשרה, אלא לכל אורך עבודתם.

    אנחנו יודעים ששינוי עושים יחד, וזו הסיבה שתפיסת הקהילה עומדת בבסיס האסטרטגיה של חותם.

    החותמיסט אף פעם לא לבד, ותמיד יש לו עם מי להתייעץ. אם זה חותמיסט ממחזור קודם שמשובץ לאותו בית ספר, חותמיסטים ותיקים מאותו תחום הדעת או האיזור הגיאוגרפי, מנטור מצוות בית הספר שעוזר לו להתאקלם, והרכזים האיזוריים של חותם.

    אנחנו מטפחים יוזמות שחוצות את מסגרות ההוראה המקובלות, משתפים ידע בינינו, מעודדים יזמות חינוכית וחברתית ומציעים מסלולי התפתחות לחותמיסטים המעוניינים להשתלב בתפקידי הנהגה שונים במערכת החינוך ומחוצה לה.

    תפיסת הקהילה שלנו לא נשארת בגבולות ישראל

    כחלק מארגון Teach for all העולמי, אנחנו משתפים פעולה עם ארגונים מקבילים לנו בלמעלה מ-49 מדינות בעולם, ופעילים מאוד בקהילה העולמית למען מטרה אחת – לתת סיכוי והזדמנות שווה לכל ילד.

    חותם היא

    קודם כל קהילה.

    CandidateInformation_pics V2-08
  • מלגת לימודים חודשית

    מלגת לימודים חודשית

    בשנה הראשונה

    ליווי מקצועי ואישי

    ליווי מקצועי ואישי

    למשך תהליך ההכשרה וההוראה

    הזדמנות להיות חלק מקבוצה איכותית

    הזדמנות להיות חלק מקבוצה איכותית

    ואפשרות לבניית קשרים ופיתוח אישי, לצד הזדמנות ללמידה פורמלית ולא-פורמלית ממנהיגים בתחומים שונים.

    מלגת מימון

    מלגת מימון

    לימודי תעודת הוראה

    מלגת קיום

    מלגת קיום

    לתקופת הכשרת הקיץ

    זכאות ללימודי תואר שני

    זכאות ללימודי תואר שני

    במסלול לתכניות מיוחדות של משרד החינוך

    הזדמנות להטביע חותם בילד

    הזדמנות להטביע חותם בילד

     בכיתה, בבית ספר ובמערכת.

    כדי לגייס את הצעירים האיכותיים ביותר חותם מציעה הטבות ייחודיות:

    CandidateInformation_pics V2-09

רוצים לשמוע עוד? התקשרו אלינו: 03-3798377

שאלות ותשובות

רכזי גיוס אזוריים

דרום

שמרית קרומהולץ קנטור רכזת שפלה

shfela@tfi.org.il | 050-741-2336

לירז הגלילי רכזת דרום

darom@tfi.org.il | 050-932-5554

מרכז

מעיין גדיש רכזת מרכז

mer@tfi.org.il | 052-554-7822

נטלי עוז רכזת תל אביב

tlv@tfi.org.il | 050-494-4344

שראל פישר רכז ירושלים

jer@tfi.org.il | 054-811-3655

צפון

דנית כהן רכזת צפון

galil@tfi.org.il052-953-4302

יותם יוסף רכז חיפה

haifa@tfi.org.il | 054-973-271

חותם מכשירה ומפתחת מורים ומנהיגים, הבונים יחד קהילת אנשי חינוך שפועלת לקידום שיווין הזדמנויות לכל ילד וליצירת שינוי בבתי הספר ובחברה כולה.

להאמין בילד. לשנות חיים.

P3
P2
P1

© חותם 2018 כל הזכויות שמורות

LOGO_C