מתוך התקציר המתורגם של ״
הוראה כמנהיגות קולקטיבית״, בפיתוח מעבדת הלמידה הגלובלית של רשת Teach for All:
כיצד נוכל לדעת שהתלמידים צומחים ומתפתחים כמנהיגים למען עתיד טוב יותר?
שאלת הלמידה: כיצד נוכל לדעת שהתלמידים צומחים ומתפתחים כמנהיגים למען עתיד טוב יותר?
היפותזה אפשרית: התלמידים והמורים בכיתות מעצבות מייחסים ערך לתחומי צמיחה דומים כמחוונים (אינדיקטורים) להתפתחותה של מנהיגות תלמידים: רווחה, חיבור, מודעוּת, פעלנות והתמקצעות.
עזרו לנו ללמוד: כיצד אנו יכולים להגדיר, למדוד ולעקוב אחר תוצאות המנהיגות הרחבות יותר של התלמידים בהקשרים מקומיים?
אנו יכולים לכוון את עצמנו לעבר מטרה מסוימת, להיות מודעים יותר לעדשות שלנו ולשנות אותן, ולפעול בעזרת כל האסטרטגיות הנפוצות בכיתות מעצבות… אך כיצד נוכל לדעת אם התלמידים בכיתות שלנו באמת צומחים ומתפתחים כמנהיגים למען עתיד טוב יותר, עבור עצמם, עבור הקהילות שלהם ועבור כולנו?
הכיתות שחקרנו מראות כי הרחבת טווח התוצאות אינה מצמצמת את הישגי התלמידים ואת ההתמקצעות שלהם. המורים בכיתות המעצבות הללו נוקטים תפיסה הוליסטית יותר. מטרתם העיקרית היא להרחיב את התוצאות של התלמידים בחיים עצמם, ותוצאות הלמידה הן רק חלק אחד מתוך המכלול ולא הסיפור העיקרי. זיקקנו את התוצאות הרחבות הללו לחמש קטגוריות.
רוח |
מה אנחנו רואים בכיתה |
מה אנחנו מודדים |
רווחה
התלמידים מרגישים ביטחון ואהבה, זוכים להעצמה ולעידוד להיות הם עצמם, לנסות דברים חדשים ולעשות טעויות באופן שמעודד למידה עמוקה יותר. |
התלמידים נוטלים סיכונים בשמחה ולומדים ביחד. |
הגברת תחושת הביטחון והשייכות בקרב קבוצת השווים, שיפור תחושת המסוגלות לנהל את הרווחה המנטלית, מתן אמון במורה ותחושת הנאה מבית הספר ומהלמידה. |
חיבור
התלמידים מחפשים ומעריכים את נקודות המבט וההתנסויות של אחרים, ועובדים בשיתוף פעולה לקראת מטרה משותפת. |
התלמידים עובדים יחד, עוזרים לחבריהם להרגיש בנוח וללמוד תכנים חדשים. |
הגברת האמפתיה כלפי אחרים, נטילת אחריות על הלמידה של אחרים, להיטות לתרום לכיתה ולקהילה. |
מודעוּת
התלמידים מודעים לאי השוויון, חוגגים את החוזקות והזהויות הייחודיות שלהם ושל אחרים ומתייחסים אליהן כאל נכסים שמאפשרים להם להתמודד עם אתגרים כחלק מהמאמץ לפתח תחושת משמעות ומטרה. |
התלמידים בוחנים את הנכסים, החוזקות והזהויות שלהם וגם את חוסר הצדק המערכתי שעשוי לצמצם או לעכב אותם. |
הגברת היכולת להעריך את החוזקות, הצרכים והצמיחה של התלמידים, והגברת היכולת להטיל ספק בהנחות סביבם (ובתוכם) שמעכבות אותם. |
פעלנות
התלמידים פועלים באופן עצמאי או קולקטיבי כלפי יעדים משותפים כדי להשיג שינוי חיובי בחיים שלהם ובחיי אחרים. |
התלמידים מגלים את הקול שלהם, מובילים למידה ומחברים את המאמצים היומיומיים לשאיפותיהם עבור עצמם ועבור הקהילות שבהן הם חיים. |
השפעה פרו-אקטיבית גדלה והולכת על הלמידה ועל נתיבי החיים של התלמידים ושל אחרים. |
התמקצעות
התלמידים משיגים ידע ומיומנויות מסדר גבוה יותר כאמצעי ליצירת הזדמנויות חדשות ומציאת פתרונות לאתגרים. |
התלמידים נאבקים בלהיטות ובאופן פרודוקטיבי עם תכנים מאתגרים ורלוונטיים, שנמצאים על סף גבול היכולת שלהם. |
הגברת היכולת לנתח, להעריך וליצור באופן ביקורתי ידע ומיומנויות שחשובים לדרך שבה בחרו, ושיפור העולם שסביבם. |
אחד המאפיינים הבולטים בכיתות שנותנות עדיפות למערך התוצאות הרחב הזה הוא התמקצעות אקדמית משמעותית יותר. התוצאות הרחבות הללו דווקא משפרות את ההישגים האקדמיים ולא מצמצמות אותם. לדעתנו יש לכך כמה סיבות. לדוגמה, תלמידים “מחוברים” יותר מוכנים ליטול יותר סיכונים ולעשות טעויות שמעצימות את הלמידה. כמו כן, ממדעי הלמידה וההתפתחות עולה כי תחושת ביטחון ושייכות היא בסיס חיוני לחשיבה מסדר גבוה. במילים אחרות, ללא מתן עדיפות לרווחה, אי אפשר להשיג התמקצעות.
בדומה לאסטרטגיות ולפעולות שציינו, התאמת הנושאים הכלליים הללו משתנה בהתאם להקשר, לתרבות, לערכים ולשאיפות בכל מקום. חמש התוצאות הללו משמשות כזרז (קטליזטור) גלובלי ויקר ערך לשאלה כיצד להגדיר באופן מקומי את ההתקדמות של צמיחת התלמידים כמנהיגים למען עתיד טוב יותר, וכיצד לעקוב אחריה.
אנחנו שמחים לשתף לקט משאבים חדש למדידת תוצאות התלמידים הרחבות שמותאם למסגרת העבודה של מודל “הוראה כמנהיגות קולקטיבית”. ספרייה זו תעזור לשותפינו למדוד את התוצאות הללו ולתרום לגישה מוכוונת נתונים לקראת מעקב אחר צמיחת התלמידים. השותפים שלנו יכולים להשתמש במשאבים האלה בתור תבניות לפיתוח כלי מדידה מותאמים להקשר שהולמים יותר את סדרי העדיפויות ואת הצרכים שלהם. אפשר למצוא את ספריית כלי ההערכה בקטע “תוצאות” באתר של
Global Learning Lab.