חינוך כיתה בתיכון כפרופסיה
יוזמה זו, מבקשת לצמצם את הפער שבין האתגר והאחריות המונחות על כתפי המחנכות בישראל לבין היעדר ההכשרה המקצועית, אי ההתאמה של המערכת הארגונית והאקדמית והיחס הציבורי לתפקיד זה.
מחנכת הכיתה היא הדמות המרכזית והמשמעותית ביותר עבור התלמידים, אליה מתנקזים קשיים והצלחות, ציפיות ואכזבות. המחנכת מלווה, תומכת, מאפשרת מרחב בטוח, מפתחת קשרים משמעותיים המבוססים על הקשבה, כבוד ונתינה, מעמידה גבולות ומייצגת את בית הספר כמערכת.
מתוקף שליחותה החינוכית היא משמשת עוגן בטוח ואיתן של ידע מקצועי ייחודי עבור תלמידיה, הוריהם ושותפי התפקיד מבית הספר.
ביחס הפוך למשמעות ולאחריות שתפקיד המחנכת טומן בחובו נראה כי התפקיד אינו מקבל את המענה הראוי וזאת בכמה מישורים: ראשית, הגדרת התפקיד כפי שהגדיר אותו משרד החינוך, מלמד על יחס אל התפקיד כאל משימה טכנית למדי, נטולת שאר רוח, תחושת שליחות וחזון חינוכי. דבר זה משתקף ביחס של הנהלת בתי ספר, הורי התלמידים והחברה הישראלית אל תפקיד המחנכת. שנית, אין לחינוך הכיתה הליך סדור של הכשרה מותאמת מסודרת ומקיפה, לא בהכשרת המורים באקדמיה ולא במהלך שנות החינוך בפועל.
משרת החינוך כיום אינה מותאמת לאופי התפקיד ולמחויבויות הנגזרות ממנו. מחנכות בחינוך העל יסודי מלמדות מעט מאוד בנוסף, שעות הוראה בכיתת האם, ומעט שעות עבודה בפועל לחינוך הכיתה.
על כן, קבוצת המדיניות פועלת לשינויים בשלושה מישורים:
הקבוצה התגבשה והחלה לפעול במאי 2023. במהלך שנת 2024 חברי הקבוצה ימשיכו להיפגש ולפעול יחד.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאליענה- 0525299510
שינוי חברתי וקידום שוויון הזדמנויות
בחינוך זה אנחנו – הצטרפו!