
החינוך היוצר
מהפכה בחינוך המקצועי בישראל
רפורמת החינוך היוצר, מבקשת לספר סיפור חדש על החינוך המקצועי בישראל תוך שאיפה לשינוי המיקום שלו משולי מערכת החינוך לנושא בשורה למערכת החינוך הציבורית כולה, חינוך שביכולתו להגשים תפיסות חינוך חדשניות ורלוונטיות.
ארגון חותם נבחר לנהל את הרפורמה במערכת החינוך המקצועית ובבתי ספר המקצועיים בארץ, בהובלת האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה בשותפות עם ג’וינט אשלים.
מאז ומתמיד פעלו בתי הספר המקצועיים בשיטה הדואלית, התנסות פעילה לצד למידה תיאורטית.
החינוך היוצר מביא לשדה החינוכי תפיסה חדשה, המחברת ומשלבת בין השיטה הדואלית לתפיסה ההומניסטית, שמשמעה התבססות על ערכים הומניסטיים, בדרך הבנייה של למידת המקצוע, התעסוקה והלימודים הכלליים.

יוצרות ויוצרים סיפור משותף
יחודיות מערכת החינוך המקצועי הציבורית של משרד העבודה טמונה בפדגוגיה הדואלית, זו המקיימת למידה מתוך התנסות בחיים האמיתיים וחניכות מקצועית בשכר, התלמידות והתלמידים במערכת הנוער רוכשים מיומנויות וכשירויות רלוונטיים לאתגרי המאה ה-21 תוך הקמת עסקים והתנסות תעסוקתית אמיתית ולמידה משמעותית.
מערכת החינוך היוצר מבקשת להכיל בתוכה דגמים רבים ומגוונים לבתי ספר – צמודי מפעל, צמודי בסיס, צמודי צורך ואתגר סביבתי-קהילתי ועוד כשכל אחד מהם מדגים אופן פעולה שונה ופורץ דרך לפדגוגיה הדואלית-הומניסטית וביחד יוצרים סיפור משותף.
פדגוגיה דואלית-הומניסטית
השיטה הדואלית אוחזת באופן אימננטי ברעיון של איכות פדגוגית הנובעת מהחיבור בין למידה עיונית ללמידה מהתנסות, והיוצרת זיקה שיטתית ומתמשכת בין בית הספר לעולם ה"אמיתי". שיטה זו מחברת בין עולם ההשכלה הכללית לבין הידע המעשי שנוצר ומתגבש כל הזמן בעולם העבודה, החברה והתרבות.
ביסוס תיאורטי
הגדרתו של החינוך היוצר כחינוך דואלי הומניסטי מזמין את שני התיאורטיקנים דיואי ופררה לשכון תחת תפיסה חינוכית אחת הרמונית.
דיואי , מבחינת דיואי מטרת החינוך היא צמיחה שמביאה לצמיחה נוספת.
דיואי הציב את ההתנסות במקום מרכזי בחינוך, לפי דיואי יש לפחות שני מאפיינים חשובים להתנסות: האחד הוא הדגש על משמעות ועל רגש אצל האדם החווה. השני, התנסות היא חברתית ותרבותית. דיואי האמין שעל ההתנסות להיבנות על התנסות קודמת, אך בה בעת לכוון את תלמידיהם לעבר יעד נשגב יותר מזה שאליו כבר הגיעו. מעבר לחשיבות ההמשכיות, נדרשת כאמור משמעות להתנסות, המושגת ע"י פעולת גומלין בין התלמידים למושא לימודם – דבר שהוא נקודת תורפה בחינוך המסורתי והישן.
פריירה ייחס לדיאלוג משמעות הרבה יותר עמוקה, מבחינתו לכל אדם ולכל קבוצה יש משהו, ויותר ממשהו, משמעותי להגיד על העולם. גם למורה, אך גם לתלמידיו, יהיו מי שיהיו. חשוב שהמורה ילמד, יורה, אך חשוב גם שהתלמידים יגרמו למורה לחשוב מחדש, ללמוד מחדש את הידע שהוא מביא להם. ודבר זה יתכן רק בפדגוגיה דיאלוגית.
השילוב בין השניים מבטא את הלמידה דואלית הומניסטית, הרואה בחינוך את ההתפתחות של האדם, אך לא מטילה על האדם להתקדם בכוחות עצמו בלבד, אלא שמה את האחריות להתפתחות של האדם בתוך דיאלוג עם החברה שלו.

השיטה הדואלית
השיטה הדואלית אוחזת באופן אימננטי ברעיון של איכות פדגוגית הנובעת מהחיבור בין למידה עיונית ללמידה מהתנסות, והיוצרת זיקה שיטתית ומתמשכת בין בית הספר לעולם ה"אמיתי". שיטה זו מחברת בין עולם ההשכלה הכללית לבין הידע המעשי שנוצר ומתגבש כל הזמן בעולם העבודה, החברה והתרבות.
החינוך ההומניסטי
החינוך ההומניסטי מבוסס על תפיסת עולם שלמה ועמוקה, המתייחסת לבני אנוש כאל תכלית, מתוך חתירה למימוש האדם וחירותו. התרבות הבית ספרית בחינוך ההומניסטי מכוונת לטיפוח רב- ממדי של אישיות התלמידים, לפיתוח אקלים חברתי של מוגנות והגינות, פיתוח גישה קהילתית ומעורבות חברתית, פיתוח אינטלקטואלי של התלמידים, שימוש בסוגים שונים של דיאלוג עם התלמידים, פיתוח דרכי הוראה שבהן הדעת היא אמצעי לפיתוח האנושיות, להבטחת תשתית פיזית בטוחה ומסבירת פנים, ולטיפוח אישיותי ומקצועי של סגל המורים.

מפת החינוך היוצר
בתי הספר בחינוך היוצר פרוסים בחרבי הארץ ממסעדה שבצפון הגולן עד מצפה רמון בנגב. בתי ספר המסמלים את הקסם של החברה הישראלית – יהודים, ערבים, חרדים בדואים ודרוזים על כל קשת האוכלוסיות ופסיפס הזהויות.

התיכון החברתי מצפה רמון - דרור בתי חינוך
עתיד קמ"ג - רשת עתיד
דרור נווה מדבר אבו ת'לול - דרור בתי חינוך
תיכון טכנולוגי לקייה - רשת סכנין
טכנולוגי תל-שבע - רשת סכנין
טכנולוגי שגב שלום - רשת סכנין
עתיד באר שבע, מחנה נתן - רשת עתיד
עמל רהט
בית דוד קרית גת - רשת עתיד
אורט תל נוף - רשת אורט
ירושלים:
תיכון הדר חרדי לבנות
תיכון חושן - דרור בתי חינוך
בית הערבה - רשת אורט
טכנולוגי לבנות - בית חנינה - רשת סכנין
טכנולוגי לבנים - בית חנינה - רשת סכנין
מרכז תורני טכנולוגי נחלים
אורט תעשייה אווירית - רשת אורט
עתיד כפר חב"ד - רשת עתיד
מצל"ח צריפין - רשת אורט
עמל טק-אין - רשת עמל
אורט צור ברק - רשת אורט
אור העתיד - חרדי מקצועי גן יבנה
יעד אשדוד - רשת עמל
אורט אורמת - רשת אורט
עתיד פלמחים - רשת עתיד
התיכון החברתי ת"א - רשת דרור בתי חינוך
דן גורמה - רשת אורט
תיכון החממה הוד השרון - רשת עמל
טכנולוגי ג'לג'וליה - רשת סכנין
טכנולוגי ג'לג'וליה - רשת סכנין
עמל טייבה - רשת עמל
עמל אנרג'י טק', חברת חשמל חדרה - רשת עמל
טכנולוגי בית-אל, זכרון יעקב
חיפה:
התיכון החברתי חיפה - דרור בתי חינוך
אורט כרמל - רשת אורט
צור-ים - רשת עתיד
מסראת ערערה - רשת סכנין
אום אל פאחם בנות - רשת סכנין
רמת דוד - רשת עמל
עמל נצרת - רשת עמל
טכנולוגי אכסאל - רשת סכנין
מנאראת טוראן - רשת סכנין
דרור גליל למקצועות העתיד - דרור בתי חינוך
ישיבה תורנית כפר זיתים
רימונים טבריה
ישיבת טל חרמון
עתיד אי-טק מסעדה
צפת:
חנוך לנער
מעיינות צפת
עתיד בת עמי לבנות - רשת עתיד
עתיד תפן ליזמון - רשת עתיד
טכנולוגי כיסרא-סמיע - רשת סכנין
עתיד כרמיאל - רשת עתיד
טכנולוגי סכנין - רשת סכנין
עמל שיח, עמקה - רשת עמל
חטאוות אבו-סנאן - רשת סכנין
עתיד גליל מערבי - ירכא - רשת עתיד
ג'וליס לבנות - רשת סכנין
אלמאנארה, כפר יאסיף - רשת סכנין
טכנולוגי מהאראת שפרעם - רשת סכנין
השותפים שלנו




