שותפים

שותפים

Blog_01

כותרת מאמר כאן

תואר ראשון או משרה יוקרתית בהיי-טק לא בהכרח מבטיחים שתרגישו תחושת סיפוק והגשמה עצמית. הכירו את אבישי ואנג’לינה, שעזבו קריירה “נוצצת” לטובת מקצוע עם משמעות ערכית, עתיד בהוראה והזדמנות אמיתית להשפיע. יצאנו לברר איך מחליטים על צעד כזה, ומה אנשים שעשו את זה מייעצים למי שמחפש שינוי עם משמעות

כסטודנט להנדסת חשמל, שעובד במקביל בהייטק, היה נראה שאבישי אורבך (35), נמצא במסלול הנכון. אבל, משהו היה חסר. “כל היום שלי סבב סביב הלימודים התובעניים והעבודה, והרגשתי שאני לא תורם שום דבר לאף אחד מלבד לחשבון הבנק שלי”, מסביר אורבך, “הבנתי שאני לא רוצה לעבוד מול מחשב. חיפשתי עבודה עם משמעות, כזו שתהיה הרבה יותר דינמית”. “תמיד עברו לי בראש מחשבות על הוראה וחינוך, אבל לא הייתי בטוח אם אני מתאים להוביל כיתה”, הוא ממשיך, “כשבחרתי לעזוב את ההייטק, רבים אמרו לי שמקצוע ההוראה מתאים לי, ובכך ביטאו את מה שלא העזתי לומר בעצמי. התחלתי לחשוב, למה לא בעצם”. בשלב הזה, התיישב שוב מול המחשב, אבל הפעם – כדי לחשב מסלול מחדש. לא עבר זמן רב, עד שהחל אורבך לעבור הכשרה בתכנית המנהיגות החברתית-חינוכית חותם. חותם, שהינה חלק מהארגון הגלובלי Teach For All, פועלת להובלת שינוי ולקידום שוויון הזדמנויות בחינוך בישראל, במטרה לאפשר לכל ילד גישה לחינוך מצוין, ללא קשר לרקע ממנו הגיע. בין היתר, מכשירה חותם אקדמאים להוראה ולחינוך, ועד היום, הכשירה כ-900 חותמיסטים הפועלים היום בבתי ספר ברחבי הארץ. לפי תוצאות מבדקי פיזה שנערכו ב-2015, הפערים בחינוך בישראל בין התלמידים המצטיינים למתקשים, בין בעלי רקע כלכלי חזק לבעלי רקע כלכלי חלש ובין ערבים ליהודים – הוא מהגדולים בעולם, והגדול ביותר מבין מדינות ה- OECD. חותם מבקשת ליצור שינוי יסודי וארוך-טווח בחייהם של ילדים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות על-מנת לתת להם הזדמנות לנתב את חייהם להצלחה ולבחור את עתידם ללא קשר להכנסה, להשכלה או למעמד החברתי של הוריהם.

Blog_02

מה המשמעות של להיות מורה, עבורך? “בין אם אתה מורה מקצועי או מחנך כיתה, להיות מורה זה קודם כל להיות מחנך, ולהפוך את התלמידים לבני אדם טובים יותר. הנעורים הם תקופה מבלבלת, הגוף והנפש עוברים שינויים רבים, ולדעתי, תפקידנו כמורים הוא לעזור לתלמידים להתמודד עם התקופה הזו על הצד הטוב ביותר”. על תכנית חותם, אורבך ממליץ לכל מי שחושב על שינוי קריירה, ומחפש תפקיד עם משמעות: “התחברתי מאוד לחותם, בזכות הגישה והרצון להעניק הזדמנות שווה לכולם ולפנות לאוכלוסיות מוחלשות. ההכשרה של חותם הכינה אותי לעבודה עם תלמידים באופן מוחלט. מעבר לכך, הכילו אותנו ועטפו אותנו, ותמיד היה למי לפנות. לא הייתי יכול לבחור בדרך נכונה יותר לשינוי קריירה”.

יום בחיי החותמיסטית

אנג’לינה קייסרמן (31), עברה מסלול דומה לזה של אורבך. קייסרמן למדה הנדסת בניין, ועבדה במשרד אדריכלים במשך מספר שנים, עד שהבינה שהיא רוצה לעשות משהו משמעותי יותר עבורה. “תמיד הייתי טובה במספרים, ולכן פניתי ללימודי הנדסה. נהניתי בתואר, אבל היומיום במשרד היה אחר לגמרי ממה שתיארתי לעצמי. בפועל, רוב היום ישבתי מול המחשב והרצתי חישובים, וזה היה קשה מאוד”, נזכרת קייסרמן, “נשארתי במקצוע כי המשכורת הייתה גבוהה וקיוויתי שאתרגל. במקביל, בשביל הכיף, הייתי מעבירה פעילויות לילדים – מדריכה בקייטנות בקיץ ואפילו מפיקת ימי הולדת”. בסופו של דבר החליטה לעזוב את העבודה ולבחור בכיוון חדש: “בהתחלה חשבתי שאחזור באופן כזה או אחר להנדסה, אבל בשלב מסוים הבנתי שאני לא מסוגלת לכך, כי זה לא מה שעושה אותי מאושרת”. התשובה הגיעה מכיוון לא צפוי: “בשיחה עם אמי, היא הציעה לי להיות מורה למתמטיקה. למרות שאהבתי ללמד ולהדריך, תמיד היה לי ברור שאפנה למקצוע ‘רציני’. למעשה, זו הייתה השיחה שפתחה לי את העיניים וגרמה לי לראות את התמונה השלמה; ככל שחשבתי על זה יותר, כך התרגשתי יותר מהוראה, ודרך חיפוש באינטרנט הגעתי לחותם”. היום קייסרמן מלמדת מדעים, מתמטיקה ואלקטרוניקה במקיף דתי אריאל, בטירת הכרמל. לדבריה, הקשר עם התלמידים לא משתווה לשום דבר אחר: “בעבר, הייתי עובדת כל הלילה, ומנסה להכריח את עצמי להתחיל לעבוד. כאן, זה פשוט עולם אחר; זה לקום בבוקר ולרצות להגיע לבית הספר, להתאהב בתלמידים, לעבור איתם תהליך ולעזור להם”.

עוד בקטגוריית שותפים