אלה גבע: מנחה בתוכנית "קדם עתידים"

אלה הינה חותמיסטית בוגרת מחזור ב', מורה לאזרחות בביה"ס "בגין" באילת ומנחת תוכנית "קדם עתידים" בשלושה תיכונים באילת. תוכנית "קדם עתידים" מופעלת באילת ע"י מכון ברנקו וייס ומטרתה היא צמצום פערים והעלאת מספר התלמידים הזכאים לתעודת בגרות מדעית בפריפרייה.

החזון של "חותם" שמטרתו גם הוא צמצום פערים בחברה, השיח שחותם יצרו והתמיכה שיש לחותמיסטים לאורך הדרך מלווים גם את העשייה בפרוייקט "קדם עתידים" ומאפשרים התנהלות מתוך עשייה חברתית ורצון אמיתי להשפיע.

התוכנית עוזרת לתלמידים להגיע לתעודת בגרות מדעית (4-5 יחידות מתמטיקה ואנגלית), מחפשת את התלמידים המצטיינים ועוזרת להם להתקבל לתפקידים מדעיים בצבא ולמסלולי רפואה והנדסה באוניברסיטה. כמו כן, במסגרת התוכנית, עובדים התלמידים גם על מיומנויות רכות (יכולת העברת מסר, יכולת חקר, יכולת התבוננות), על העצמה (פיתוח ביטחון ומסוגלות) ועל פיתוח תמונת עתיד. תחילתה של התוכנית הגיעה מהצורך של העתודה וכבר מתחילת פעילותה ניתן היה לראות את ההבדל במספר הזכאים לתעודת בגרות מדעית ומספר המצטיינים שהגיעו מהפריפרייה. גם בתפקידים הצבאיים, לפני תוכנית קדם עתידים רק 10% מתלמידי הפריפרייה הגיעו לתפקידים מדעיים בצבא והמספר עלה ל 40%. כיום התוכנית קיימת ב- 70 בתי ספר בפריפרייה.

מה חותם נתנה לך?

חותם עזרה לי לבחור בנתיב ההוראה למרות החששות שהיו בי ולמרות שהמקצוע לא נחשב "סקסי". התוכנית הקלה על הפן הכלכלי שבלהיות מורה ועזרה לי להתגבר על הקשיים שבגללם לא רציתי להכנס להוראה- היוקרה והסטטוס. בחותם מצאתי קבוצה משמעותית שעזרה לי לעבד את ההחלטות שקיבלתי, מצאתי קהילה תומכת שגם היום מלווה אותי.

באיזה אתגרים נתקלים?

בהתחלה היו לי המון מקצועות ללמד והיה לי קשה להתמודד עם כל החומר. גם מול התלמידים היה קושי להבין את צורת ההתנהלות הנכונה איתם. בהתחלה עשו לי הרבה מניפולציות רגשיות היה לי קושי להתמודד עם תלמידים שאומרים שקשה להם והם לא מצליחים אך עם הזמן גיבשתי את האני המקצועי שלי ולמדתי איך לעמוד מולם ואיך לגרום להם להאמין בעצמם. למדתי איך לפעול בכל מצב, איך לנהל כיתה ולתת משמעת, איך להגיב אחד מול אחד בכל מני מצבים, היום אני בטוחה בתגובות שלי. גם מבחינת שעות עבודה, בהתחלה היה לי קשה להגיד לעצמי ללכת הביתה, הייתי נשארת שעות ולקח לי זמן ללמוד לשים את הגבול ולתת לעצמי זמן פרטי.

מה תפיסת העולם של חותם הביאה לביה"ס כיצד זה נתפס על ידי מורים אחרים?

חותם הביאה מורים עם הרבה מוטיבציה, ראש גדול, יוזמות. זה השפיע על השיח הבית ספרי והציב רף חדש ושיח של קידום. המורים מאוד אהבו ומאוד פרגנו לנו. לא היינו קבוצה גדולה אך ידענו כיצד לגייס את המורים איתנו ולהניע שינוי. הנוכחות של החותמיסטים הייתה חשובה ומורגשת.

איך חותם משתלבת בחייך היום?

חותם היא קהילה שעומדת מאחורי ואני יודעת שתתמוך בי בכל יוזמה. החותמיסטים לאו דווקא נשארים בכיתה אך חותם מאפשר קשרים והשפעה ונותנת תמיכה בהמשך הדרך.